Forum Stowarzyszenia rekonstrukcji historycznej
 
PortalIndeksCalendarFAQSzukajRejestracjaZalogujKontakt z forum

Share | 
 

 Reenactment jako zjawisko postmodernizmu

Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Go down 
AutorWiadomość
Grzegorz
Level 4
Level 4
avatar


PisanieTemat: Reenactment jako zjawisko postmodernizmu   Czw Mar 11, 2010 12:18 pm

Rekonstrukcja (reenactment) to centralne pojęcie „Teorii historiografii“, napisanej przez brytyjskiego filozofa i historyka Robina George’a Collingwooda. Poprzez rekonstrukcję, czyli ponowną inscenizację konkretnych wydarzeń z przeszłości, historia ma stać się zrozumiała poprzez powtórne jej przeżycie. Odtworzenia historycznych lub legendarnych wydarzeń miały miejsce już w antyku.
Według teorii historiografii, naczelnym zadaniem rekonstrukcji jest jak najwierniejsze przedstawienie konkretnego historycznego wydarzenia na podstawie dostępnych źródeł. Również myśli i intencje obecnych w tym wydarzeniu osób powinny zostać wiernie odegrane. Naukowe podejście jest warunkiem sine qua non nowoczesnej rekonstrukcji.
W krajach anglojęzycznych rekonstrukcję pojmowano często w uproszczony sposób jako odtwarzanie historycznych bitew przy obecności publiczności. Tymczasem pojęcie rekonstrukcji obejmuje także inscenizację udokumentowanych wydarzeń, które nie mają charakteru militarnego.
Teoria rekonstrukcji została stworzona przez filozofa i historyka, Robina George’a Collingwooda. Collingwood opowiadał się za „ożywianiem” przeszłości. Jego „idea ożywiania jako ogólnego warunku rozumienia” powstała podczas interpretacji utworu muzycznego. To odkrycie stało się jądrem teorii historiografii zbudowanej przez Collingwooda. Początkowo stała się ona obiektem krytyki, co wynikało z nieporozumienia – sądzono, że Collingwood chce zawęzić metodologię historii jedynie do swojej koncepcji. Tymczasem Collingwood wychodzi z założenia, że historia może być zrozumiana tylko przez jej ożywienie. Historia jest dla niego dobrem kulturalnym odziedziczonym z przeszłości.
Obok niezliczonych stowarzyszeń, których członkowie w wolnym czasie zajmują się rekonstrukcją autentycznych historycznych wydarzeń, powstało również wiele komercyjnych zespołów rekonstrukcyjnych, które przy różnych okazjach występują przez publicznością. W większości przypadków grupy te jednak nie uprawiają rekonstrukcji w klasycznym rozumieniu Collingwooda, a raczej parają się tzw. living history.
Jednakże w przypadku wielu grup różnice między rekonstrukcją a living history zacierają się, a obie te formy inscenizacji nakładają się na siebie.
Mniej lub bardziej wierne inscenizacje historyczne powstawały przy różnych okazjach już w czasach Cesarstwa Rzymskiego. Szczególną rolę odegrały szeroko rozpowszechnione od czasów średniowiecza przedstawienia pasji, czyli męki i śmierci Jezusa Chrystusa. W czasach cesarza Wilhelma II historyczne przedstawienia lub parady były niezwykle modne. Najstarszą i prawdopodobnie największą cykliczną rekonstrukcją na świecie jest organizowane od 1903 roku Wesele w Landshut, replika wesela Jadwigi Jagiellonki i Jerzego Bogatego, które odbyło się w bawarskim mieście Landshut w 1475 roku. Rekonstrukcja składa się z parady, turnieju rycerskiego, świętowana jest z użyciem starannie odtworzonych strojów i uzbrojenia przy średniowiecznej muzyce.
Nowa popularność rekonstrukcji, obserwowana od ponad 30 lat w krajach Zachodu, tłumaczona jest zanikiem wartości narodowych w tych krajach. Dotychczasowe normy i wartości stają się – poprzez intelektualną reinterpretację – postmodernistycznymi konstruktami. Te sztuczne konstrukty, z racji swojej dowolności, wielu ludziom nie mogą zapewnić trwałego systemu wartości, ponieważ nie są zbudowane na społeczno-historycznych fundamentach i tym samym nie oferują długotrwałej kulturowej stabilności. Z tego powodu wielu ludzi szuka sobie miejsca w oddalonych od ogólnie propagowanych wzorów niszach, w których wraz z innymi pasjonatami mogą budować ograniczone w czasie równoległe światy. Krytycy rekonstrukcji i podobnych prądów mówią w tym kontekście o autyzmie środowisk zainteresowanych historią.
Obecnie można zaobserwować znaczące różnice w sposobie rekonstrukcji bitew pomiędzy państwami i kulturami. W USA i Wielkiej Brytanii historycy, a także ludzie kultury i przedstawiciele branży turystycznej, używają często metod animacyjnych i przebranych w kostiumy aktorów, by przybliżyć historyczne wydarzenia nieobeznanej z narodowymi i historycznymi tematami publiczności. Koncepcja turystyki militarnej jest w krajach anglosaskich dużo mniej kontrowersyjna niż na przykład w Niemczech, gdzie rekonstrukcje oceniane są raz jako niepoważne przedstawienia, raz doceniane jako bliski nauce sposób przekazywania historii.

Osoby, które zajmują się rekonstrukcją, określane są w środowisku jako ‘Reenactors’.



Historozrywka (Histotainment)
Obecnie niektórzy historycy widzą w rekonstrukcji możliwość zbudowania platformy, w ramach której zainteresowani dyletanci mogą zdobywać historyczne doświadczenia i przeprowadzać wartościowe eksperymenty, służące nauce. Rekonstrukcja, która opiera się na udokumentowanych wydarzeniach z przeszłości, nie powinna jednak być mylona z historozrywką. W wielu publikacjach pojęcia te zlewają się ze sobą lub są wręcz wykorzystywane zamiennie. Od Dnia Historyka w roku 2002, w ramach, którego zanalizowano m.in. fabularyzowane inscenizacje dziennikarza telewizyjnego Guido Knoppa , historozrywka oznacza pseudonaukowe i półprawdziwe inscenizowanie historycznych wydarzeń. Do historozrywki należą m.in. gry komputerowe, rzekome targi średniowieczne, parki rozrywki i reality shows. Krytycy historozrywki widzą szczególne zagrożenie w tym, że nieprzygotowana publiczność może nie odróżniać fikcji od rzeczywistości. Historia, która leży w rękach producentów i reżyserów, może stać się mieszaniną „znalezionego i wymyślonego” i być modyfikowana w zależności od potrzeb. W ten sposób w głowach odbiorców tworzy się fałszywy obraz historii, który w najgorszym wypadku może być zmieniany w zależności od tego, jaka moda, a także jakie intelektualne i polityczne wyobrażenia panują w danym czasie.
Rekonstrukcja jednak może również stać się częścią historozrywki, jeśli poważne historyczne opracowania kładą na to nacisk. Oprócz słowa ‘histotainment’ wykształciły się także jego synonimy takie jak ‘historytainment’ i ‘edutainment’.


Living history
Termin living history określa się imprezy, które nie odwołują się do konkretnego wydarzenia z przeszłości, a jedynie w ogólny, fikcyjny sposób wykorzystują historyczny materiał. Tematem może być na przykład przedstawienie fikcyjnego przebiegu dnia w średniowieczu albo budowa germańskiego domu.
Rekonstrukcja i living history często się przenikają. Organizatorzy living history, którzy nie mają tak sztywnej metodologii, są bardziej zorientowani na przekazywanie wiedzy o historii i mogą łatwiej zdobyć zainteresowanie publiczności. Za to uczestnicy rekonstrukcji powinni wedle Collingwooda całkowicie poświęcić się mentalnie i duchowo odtwarzanemu wydarzeniu; z tego powodu często brakuje czasu na wyjaśnienia dla widzów.


Eksperymentalna archeologia
Wspomnieć należy również o trzecim obliczu rekonstrukcji, to jest eksperymentalnej archeologii, która często łączy się z rekonstrukcją i living history. W ramach eksperymentalnej archeologii pojedyncze osoby lub całe grupy współpracują – często całe lata – z muzeami i naukowcami. Grupy te intensywnie zajmują się nieistniejącymi już rzemiosłami i sporządzają narzędzia pracy w oparciu o historyczne znaleziska; ich długoletnie praktyczne doświadczenia również mogą być wykorzystane w nauce.


Live Action Role Playing (LARP)
W odróżnieniu od silnie związanej z określonym miejscem i czasem rekonstrukcji, która kładzie silny nacisk na historyczną autentyczność, Live Action Role Playing zbliżone jest do historozrywki. LARP jest formą gry fantasy, w której nawiązanie do konkretnych wydarzeń czy przygotowanie dokładnych replik uzbrojenia nie odgrywa szczególnej roli. Dla określenia tej ekstremalnie swobodnej formy interpretacji historii powstał neologizm reenlarpment.
Battledisplay
Battledisplay, które często mylone jest z rekonstrukcją, łączy w sobie kolekcjonowanie militarnych przedmiotów z fotograficzną lub filmową inscenizacją. Jego zadaniem jest współczesna rekonstrukcja obrazów na podstawie wojskowych zdjęć. Początków tego hobby należy szukać w Azji, gdzie popularnością cieszyło się kolekcjonowanie miniatur w skali 1:6.


Krytyka
Wielu zawodowych historyków widzi w rekonstrukcji z jednej strony rzetelną próbę odtworzenia pojedynczych artefaktów, z drugiej strony zaś określa się rekonstrukcję jako „pseudohistorię” i fantasy, zwracając uwagę na to, że rekonstrukcja odwołuje się do „starych XIX-wiecznych koncepcji”, a przy braku dostatecznego naukowego wsparcia nie można osiągnąć żadnej historycznej głębi. Z tego powodu często wprowadza się rozróżnienie między służącą nauce eksperymentalną archeologią i muzeologią a służącą rozrywce rekonstrukcją.
Tematy nazistowskie
Niektóre grupy zajmujące się tematem Waffen-SS próbują od dłuższego czasu wprowadzić jednoznacznie ideologiczne prądy do środowiska rekonstrukcji. Reakcją na te działania były porozumienia zawarte przez poważne grupy i stowarzyszenia, które chcą wyraźnie zdystansować się od nazistowskiej ideologii. Przykładem takiego porozumienia jest WWII Living History Agreement 2007.
Nauka a prawicowa propaganda
W ostatnim czasie w środowiskach zajmujących się rekonstrukcjami z okresu wczesnego średniowiecza wywiązała się dyskusja na temat używania symboli słonecznych przez grupy, które odgrywają wydarzenia związane z Germanami. Jest to powiązane z debatą na temat naukowego podejścia do rekonstrukcji.





*Grzegorz Nawrat Muzealnik – manager w Skansenie: instalacja rekonstruktorska Bitwy o Visby jako element wystawy autorskiej praca licencjacka, Katowice 2009 s. 18 - 21
Powrót do góry Go down
 
Reenactment jako zjawisko postmodernizmu
Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Powrót do góry 
Strona 1 z 1
 Similar topics
-
» Rymarz szuka pracy.!
» Paski
» Licytacje prezentacji "Sleepwalker's Limited Edition"
» "Kogo wpisać jako sponsora...?" //// Lista graczy owrse Cup

Permissions in this forum:Nie możesz odpowiadać w tematach
Poczet Pileckiego :: Informacje wstępne :: Informacje-
Skocz do: